Обраћање на семинару Парламентарне скупштине НАТО-а у Бриселу 23. и 24. априла 2019. године
Ћирилична верзија
Др Ненад Стевандић
на 100. Росе-Ротх семинару Парламентарне
скупштине НАТО-а у Бриселу 23. и 24. априла 2019. године
Поштовани,
На овом цијењеном
скупу Босна и Херцеговина нема изабрану делегацију ни усаглашен став Предсједништва
Босне и Херцеговине или Парламента Босне и Херцеговине, већ представнике конститутивних
народа који имају различите ставове.
То произилази
из тога што имамо две правне одреднице које су формално и суштински различите. Једна
је Закон о одбрани БиХ који дефинише пут Босне и Херцеговине у НАТО интеграције,
а друга Резолуција Народне скупштине Републике Српске која одређује војну неутралност,
што је нова реалност у односу на прошли скуп НАТО земаља и партнера.
Изражавајући пуно
поштовање за ову конференцију и њене учеснике, желим да вас на коректан начин о
томе информишем и напоменем да се промјене Устава, којим је данас Босна и Херцеговина
дефинисана као војно неутрална земља, врше консензусом ентитета и конститутивних
народа у Босни и Херцеговини.
Такође, желим
нагласити да Републике Српска подржава програм партнерства за мир и сарадњу са НАТО
организацијом по свим битним питањима изазова безбједности у будућности, али да
је на снази одлука Народне скупштине Републике Српске о војној неутралности коју
вам у прилогу достављам.
С поштовањем,
др Ненад Стевандић
Посланик у Парламентарној
скупштини Босне и Херцеговине
Шеф Српског клуба
Полазећи од статуса
Републике Српске потврђене Општим оквирним споразумом за мир у Босни и
Херцеговини (Дејтонски споразум) као потписнице свих његових анекса,
Имајући у виду да је у
Босни и Херцеговини вођен један од трагичних сукоба у региону што је
резултирало и посебним Анексом 1 Б Дејтонског споразума под називом Споразум о
регионалној стабилизацији,
Настављајући позицију
стране учеснице у закључењу Договорених основних принципа (Женевски принципи)
од 8. септембра 1995. године и Наставка договорених основних принципа (Њујоршки
принципи) од 26. септембра 1995. године као темеља Дејтонског споразума,
Потврђујући опредјељење
за досљедно поштовање обавезе провођења Дејтонског споразума у складу са
Споразумом од 29. августа 1995. године којим је Република Српска овластила
Савезну Републику Југославију чија права и обавезе сада има Република Србија, да у име Републике
Српске потпише мировни споразум,
Прихватајући тумачење
Европске комисије за демократију путем права
(Венецијанске
комисије) дато под бројем 337/2005 од 10/11. јуна 2005. године, по коме се
Бечка конвенција о праву међународних уговора односи и на ентитете у Босни и
Херцеговини и анексе Дејтонског споразума,
Имајући у виду Споразум о успостављању специјалних паралелних
односа између Републике Српске и Републике Србије од 26.септембра 2006. године који је закључен у складу са чланом 3. тачка 2 а Устава Босне и
Херцеговине,
Потврђујући став
Народне скупштине Републике Српске о демилитаризацији Босне и Херцеговине као
стратешком рјешењу за послијератну ситуацију,
Народна скупштина Републике Српске,
на основу члана 68. и 70. Устава Републике Српске, чл. 182. и 184. Пословника
Народне скупштине Републике Српске („Службени гласник Републике Српске“, број
31/11 и 34/17), Народна скупштина Републике Српске на Двадесет другој сједници
одржаној 18. октобра 2017. године,
донијела је сљедећу
РЕЗОЛУЦИЈУ
О ЗАШТИТИ УСТАВНОГ
ПОРЕТКА И ПРОГЛАШЕЊУ ВОЈНЕ НЕУТРАЛНОСТИ РЕПУБЛИКЕ СРПСКЕ
1.
Република Српска је трајно
опредјељена за поштовање уставног
поретка Босне и Херцеговине
настале међународним уговором уз гаранције великих сила и потписе Србије и
Хрватске. Дејтонски споразум је дио међународног
права и његови анекси као проведбени споразуми могу се мијењати само уз
споразуме страна – Републике Српске и Федерације БиХ.
2.
По Уставу Република Српска је
јединствен и недјељив уставноправни ентитет у саставу Босне и Херцеговине, самостално
обавља своје уставотворне, законодавне, извршне и судске функције које нису
изричито Анексом 4. – Уставом БиХ,
додијељене институцијама Босне и Херцеговине.
3.
Територија Републике Српске је
јединствена, недјељива и неотуђива у складу са чланом 3. Дејтонског споразума и
Анексом 2. Дејтонског споразума под називом Споразумом о граничној линији
између ентитета и односним питањима. Територија Републике Српске у проценту 49%
и 51% територије Федерације су неотуђиво право у оквиру међународно признатих
граница Босне и Херцеговине. То потврђује и Арбитражна одлука којом је
успостављен Брчко-дистрикт Босне и
Херцеговине као сувласништво (кондоминијум) оба ентитета, без успостављања територије Босне и Херцеговине.
4.
Територија Републике Српске не може
бити отуђена на било који начин мимо Устава и закона, нити јој се може утврдити и уписати друго
својство. Сваки покушај ускраћивања свих суверених права над територијом
Републике Српске сматраће се кршењем уставног поретка и међународног права и неће
производити правно дејство.
5.
Република Српска је опредјељена да
сваки будући статус координише са Републиком Србијом као потписницом Дејтонског
споразума. У складу с тим Народна скупштина Републике Српске доноси одлуку о
проглашавању војне неутралности Републике Српске у односу на постојеће војне
савезе до евентуалног расписивања референдума у Републици Српској на коме би се донијела коначна одлука о том
питању.
6.
Народна скупштина утврђује обавезу
свих органа и институција Републике Српске на провођење ове Резолуције,
примјењујући уставне надлежности Републике. Свако супротно поступање биће
санкционисано у складу са законом.
7.
Народна скупштина обавезује на
поштовање ове Резолуције и све представнике из Републике Српске у заједничким
институцијама Босне и Херцеговине, јер су бирани у Републици Српској која је по
уставу и закону изборна јединица. Обавеза се односи и на представнике из
Републике Српске у међународним организацијама и форумима.
8.
Народна скупштина обавезује Владу и
све друге органе и институције да обавјештавају Народну скупштину о
активностима које предузимају на спречавању покушаја кршења Дејтонског
споразума и Устава Републике.
9.
Претходно донесени акти Народне
скупштине Републике Српске који се односе на пуноправно чланство у војним
савезима, престају да важе.
Број: 02/1-021-1094/17 ПРЕДСЈЕДНИК
Датум: 18.
октобар 2017. године НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ
Недељко Чубриловић
Након 24 часа је могуће дијелити материјал са овог блога уз обавезно навођење извора.
Latinična verzija
Dr Nenad Stevandić na 100. Rose-Roth seminaru Parlamentarne skupštine NATO-a u Briselu
23. i 24. aprila 2019. godine
Poštovani,
Na ovom cijenjenom skupu Bosna
i Hercegovina nema izabranu delegaciju ni usaglašen stav Predsjedništva Bosne i
Hercegovine ili Parlamenta Bosne i Hercegovine, već predstavnike konstitutivnih
naroda koji imaju različite stavove.
To proizilazi iz toga što imamo
dve pravne odrednice koje su formalno i suštinski različite. Jedna je Zakon o odbrani
BiH koji definiše put Bosne i Hercegovine u NATO integracije, a druga Rezolucija
Narodne skupštine Republike Srpske koja određuje vojnu neutralnost, što je nova
realnost u odnosu na prošli skup NATO zemalja i partnera.
Izražavajući puno poštovanje za
ovu konferenciju i njene učesnike, želim da vas na korektan način o tome informišem
i napomenem da se promjene Ustava, kojim je danas Bosna i Hercegovina definisana
kao vojno neutralna zemlja, vrše konsenzusom entiteta i konstitutivnih naroda u
Bosni i Hercegovini.
Takođe, želim naglasiti da Republike
Srpska podržava program partnerstva za mir i saradnju sa NATO organizacijom po svim
bitnim pitanjima izazova bezbjednosti u budućnosti, ali da je na snazi odluka Narodne
skupštine Republike Srpske o vojnoj neutralnosti koju vam u prilogu dostavljam.
S poštovanjem,
dr Nenad Stevandić
Poslanik u Parlamentarnoj
skupštini Bosne i Hercegovine
Šef Srpskog kluba
Polazeći od statusa Republike Srpske potvrđene Opštim okvirnim
sporazumom za mir u Bosni i Hercegovini (Dejtonski sporazum) kao potpisnice svih
njegovih aneksa,
Imajući u vidu da je u Bosni i Hercegovini vođen jedan od tragičnih
sukoba u regionu što je rezultiralo i posebnim Aneksom 1 B Dejtonskog sporazuma
pod nazivom Sporazum o regionalnoj stabilizaciji,
Nastavljajući poziciju strane učesnice u zaključenju Dogovorenih
osnovnih principa (Ženevski principi) od 8. septembra 1995. godine i Nastavka dogovorenih
osnovnih principa (Njujorški principi) od 26. septembra 1995. godine kao temelja
Dejtonskog sporazuma,
Potvrđujući opredjeljenje za dosljedno poštovanje obaveze provođenja
Dejtonskog sporazuma u skladu sa Sporazumom od 29. avgusta 1995. godine kojim je
Republika Srpska ovlastila Saveznu Republiku Jugoslaviju čija prava i obaveze sada
ima Republika Srbija, da u ime Republike
Srpske potpiše mirovni sporazum,
Prihvatajući tumačenje Evropske komisije za demokratiju putem
prava (Venecijanske komisije) dato pod brojem
337/2005 od 10/11. juna 2005. godine, po kome se Bečka konvencija o pravu međunarodnih
ugovora odnosi i na entitete u Bosni i Hercegovini i anekse Dejtonskog sporazuma,
Imajući u vidu Sporazum o uspostavljanju specijalnih
paralelnih odnosa između Republike Srpske i Republike Srbije od 26.septembra 2006. godine koji je zaključen u skladu sa članom 3. tačka 2 a Ustava Bosne i Hercegovine,
Potvrđujući stav Narodne skupštine Republike Srpske o demilitarizaciji
Bosne i Hercegovine kao strateškom rješenju za poslijeratnu situaciju,
Narodna
skupština Republike Srpske, na osnovu člana 68. i 70. Ustava Republike Srpske, čl.
182. i 184. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srpske („Službeni glasnik Republike
Srpske“, broj 31/11 i 34/17), Narodna skupština Republike Srpske na Dvadeset drugoj
sjednici održanoj 18. oktobra 2017. godine,
donijela je sljedeću
REZOLUCIJU
O ZAŠTITI USTAVNOG PORETKA
I PROGLAŠENjU VOJNE NEUTRALNOSTI REPUBLIKE SRPSKE
1.
Republika
Srpska je trajno opredjeljena za poštovanje ustavnog poretka
Bosne i Hercegovine nastale međunarodnim ugovorom uz garancije velikih sila
i potpise Srbije i Hrvatske. Dejtonski sporazum je dio međunarodnog prava i njegovi aneksi kao provedbeni
sporazumi mogu se mijenjati samo uz sporazume strana – Republike Srpske i Federacije
BiH.
2.
Po Ustavu
Republika Srpska je jedinstven i nedjeljiv ustavnopravni entitet u sastavu Bosne
i Hercegovine, samostalno obavlja svoje ustavotvorne, zakonodavne, izvršne i sudske
funkcije koje nisu izričito Aneksom 4. – Ustavom BiH, dodijeljene institucijama Bosne i Hercegovine.
3.
Teritorija
Republike Srpske je jedinstvena, nedjeljiva i neotuđiva u skladu sa članom 3. Dejtonskog
sporazuma i Aneksom 2. Dejtonskog sporazuma pod nazivom Sporazumom o graničnoj liniji
između entiteta i odnosnim pitanjima. Teritorija Republike Srpske u procentu
49% i 51% teritorije Federacije su neotuđivo pravo u okviru međunarodno priznatih
granica Bosne i Hercegovine. To potvrđuje i Arbitražna odluka kojom je uspostavljen
Brčko-distrikt Bosne i Hercegovine kao suvlasništvo
(kondominijum) oba entiteta, bez uspostavljanja
teritorije Bosne i Hercegovine.
4.
Teritorija
Republike Srpske ne može biti otuđena na bilo koji način mimo Ustava i zakona, niti joj se može utvrditi i upisati drugo svojstvo.
Svaki pokušaj uskraćivanja svih suverenih prava nad teritorijom Republike Srpske
smatraće se kršenjem ustavnog poretka i međunarodnog prava i neće proizvoditi pravno
dejstvo.
5.
Republika
Srpska je opredjeljena da svaki budući status koordiniše sa Republikom Srbijom kao
potpisnicom Dejtonskog sporazuma. U skladu s tim Narodna skupština Republike Srpske
donosi odluku o proglašavanju vojne neutralnosti Republike Srpske u odnosu na postojeće
vojne saveze do eventualnog raspisivanja referenduma u Republici Srpskoj na kome bi se donijela konačna odluka o tom pitanju.
6.
Narodna
skupština utvrđuje obavezu svih organa i institucija Republike Srpske na provođenje
ove Rezolucije, primjenjujući ustavne nadležnosti Republike. Svako suprotno postupanje
biće sankcionisano u skladu sa zakonom.
7.
Narodna
skupština obavezuje na poštovanje ove Rezolucije i sve predstavnike iz Republike
Srpske u zajedničkim institucijama Bosne i Hercegovine, jer su birani u Republici
Srpskoj koja je po ustavu i zakonu izborna jedinica. Obaveza se odnosi i na predstavnike
iz Republike Srpske u međunarodnim organizacijama i forumima.
8.
Narodna
skupština obavezuje Vladu i sve druge organe i institucije da obavještavaju Narodnu
skupštinu o aktivnostima koje preduzimaju na sprečavanju pokušaja kršenja Dejtonskog
sporazuma i Ustava Republike.
9.
Prethodno
doneseni akti Narodne skupštine Republike Srpske koji se odnose na punopravno članstvo
u vojnim savezima, prestaju da važe.
Broj: 02/1-021-1094/17 PREDSJEDNIK
Datum: 18. oktobar 2017. godine NARODNE SKUPŠTINE
Nedeljko
Čubrilović
Nakon 24 časa je moguće dijeliti materijal
sa ovog bloga uz obavezno navođenje izvora.