Обраћање на семинару Парламентарне скупштине НАТО-а у Бриселу 23. и 24. априла 2019. године


Ћирилична верзија

Др Ненад Стевандић на 100. Росе-Ротх  семинару Парламентарне скупштине НАТО-а у Бриселу 23. и 24. априла 2019. године

Поштовани,
На овом цијењеном скупу Босна и Херцеговина нема изабрану делегацију ни усаглашен став Предсједништва Босне и Херцеговине или Парламента Босне и Херцеговине, већ представнике конститутивних народа који имају различите ставове.
То произилази из тога што имамо две правне одреднице које су формално и суштински различите. Једна је Закон о одбрани БиХ који дефинише пут Босне и Херцеговине у НАТО интеграције, а друга Резолуција Народне скупштине Републике Српске која одређује војну неутралност, што је нова реалност у односу на прошли скуп НАТО земаља и партнера.
Изражавајући пуно поштовање за ову конференцију и њене учеснике, желим да вас на коректан начин о томе информишем и напоменем да се промјене Устава, којим је данас Босна и Херцеговина дефинисана као војно неутрална земља, врше консензусом ентитета и конститутивних народа у Босни и Херцеговини.
Такође, желим нагласити да Републике Српска подржава програм партнерства за мир и сарадњу са НАТО организацијом по свим битним питањима изазова безбједности у будућности, али да је на снази одлука Народне скупштине Републике Српске о војној неутралности коју вам у прилогу достављам.
С поштовањем,
др Ненад Стевандић
Посланик у Парламентарној скупштини Босне и Херцеговине
Шеф Српског клуба




Полазећи од статуса Републике Српске потврђене Општим оквирним споразумом за мир у Босни и Херцеговини (Дејтонски споразум) као потписнице свих његових анекса,


Имајући у виду да је у Босни и Херцеговини вођен један од трагичних сукоба у региону што је резултирало и посебним Анексом 1 Б Дејтонског споразума под називом Споразум о регионалној стабилизацији, 

Настављајући позицију стране учеснице у закључењу Договорених основних принципа (Женевски принципи) од 8. септембра 1995. године и Наставка договорених основних принципа (Њујоршки принципи) од 26. септембра 1995. године као темеља Дејтонског споразума,

Потврђујући опредјељење за досљедно поштовање обавезе провођења Дејтонског споразума у складу са Споразумом од 29. августа 1995. године којим је Република Српска овластила Савезну Републику Југославију чија права и обавезе сада има Република Србија,  да у име Републике Српске потпише мировни споразум,

Прихватајући тумачење Европске комисије за демократију путем права  (Венецијанске комисије) дато под бројем 337/2005 од 10/11. јуна 2005. године, по коме се Бечка конвенција о праву међународних уговора односи и на ентитете у Босни и Херцеговини и анексе Дејтонског споразума,

Имајући у виду  Споразум о успостављању специјалних паралелних односа између Републике Српске и Републике Србије од 26.септембра 2006. године који је закључен у складу са чланом 3. тачка 2 а Устава Босне и Херцеговине,

Потврђујући став Народне скупштине Републике Српске о демилитаризацији Босне и Херцеговине као стратешком рјешењу за послијератну ситуацију,

Народна скупштина Републике Српске, на основу члана 68. и 70. Устава Републике Српске, чл. 182. и 184. Пословника Народне скупштине Републике Српске („Службени гласник Републике Српске“, број 31/11 и 34/17), Народна скупштина Републике Српске на Двадесет другој сједници одржаној 18. октобра 2017. године,   донијела је сљедећу


РЕЗОЛУЦИЈУ
О ЗАШТИТИ УСТАВНОГ ПОРЕТКА И ПРОГЛАШЕЊУ ВОЈНЕ НЕУТРАЛНОСТИ РЕПУБЛИКЕ СРПСКЕ

1.       

Република Српска је трајно опредјељена за поштовање уставног  поретка  Босне и Херцеговине настале међународним уговором уз гаранције великих сила и потписе Србије и Хрватске. Дејтонски споразум је дио  међународног права и његови анекси као проведбени споразуми могу се мијењати само уз споразуме страна – Републике Српске и Федерације БиХ.



2.

По Уставу Република Српска је јединствен и недјељив уставноправни ентитет у саставу Босне и Херцеговине, самостално обавља своје уставотворне, законодавне, извршне и судске функције које нису изричито Анексом 4. – Уставом  БиХ, додијељене институцијама Босне и Херцеговине.

3.

Територија Републике Српске је јединствена, недјељива и неотуђива у складу са чланом 3. Дејтонског споразума и Анексом 2. Дејтонског споразума под називом Споразумом о граничној линији између ентитета и односним питањима. Територија Републике Српске у проценту 49% и 51% територије Федерације су неотуђиво право у оквиру међународно признатих граница Босне и Херцеговине. То потврђује и Арбитражна одлука којом је успостављен Брчко-дистрикт  Босне и Херцеговине као сувласништво (кондоминијум) оба ентитета, без успостављања  територије Босне и Херцеговине.

4.

Територија Републике Српске не може бити отуђена на било који начин мимо Устава и закона,  нити јој се може утврдити и уписати друго својство. Сваки покушај ускраћивања свих суверених права над територијом Републике Српске сматраће се кршењем уставног поретка и међународног права и неће производити правно дејство.  

5.

Република Српска је опредјељена да сваки будући статус координише са Републиком Србијом као потписницом Дејтонског споразума. У складу с тим Народна скупштина Републике Српске доноси одлуку о проглашавању војне неутралности Републике Српске у односу на постојеће војне савезе до евентуалног расписивања референдума у Републици Српској  на коме би се донијела коначна одлука о том питању.

6.

Народна скупштина утврђује обавезу свих органа и институција Републике Српске на провођење ове Резолуције, примјењујући уставне надлежности Републике. Свако супротно поступање биће санкционисано у складу са законом.

7.

Народна скупштина обавезује на поштовање ове Резолуције и све представнике из Републике Српске у заједничким институцијама Босне и Херцеговине, јер су бирани у Републици Српској која је по уставу и закону изборна јединица. Обавеза се односи и на представнике из Републике Српске у међународним организацијама и форумима.



8.

Народна скупштина обавезује Владу и све друге органе и институције да обавјештавају Народну скупштину о активностима које предузимају на спречавању покушаја кршења Дејтонског споразума и Устава Републике.

9.

Претходно донесени акти Народне скупштине Републике Српске који се односе на пуноправно чланство у војним савезима, престају да важе.




Број: 02/1-021-1094/17                                                                            ПРЕДСЈЕДНИК
Датум: 18. октобар 2017. године                                                 НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ

                                                                                                              Недељко Чубриловић

Након 24 часа је могуће дијелити материјал са овог блога уз обавезно навођење извора.

Latinična verzija


Dr Nenad Stevandić na 100. Rose-Roth  seminaru Parlamentarne skupštine NATO-a u Briselu 23. i 24. aprila 2019. godine
Poštovani,
Na ovom cijenjenom skupu Bosna i Hercegovina nema izabranu delegaciju ni usaglašen stav Predsjedništva Bosne i Hercegovine ili Parlamenta Bosne i Hercegovine, već predstavnike konstitutivnih naroda koji imaju različite stavove.
To proizilazi iz toga što imamo dve pravne odrednice koje su formalno i suštinski različite. Jedna je Zakon o odbrani BiH koji definiše put Bosne i Hercegovine u NATO integracije, a druga Rezolucija Narodne skupštine Republike Srpske koja određuje vojnu neutralnost, što je nova realnost u odnosu na prošli skup NATO zemalja i partnera.
Izražavajući puno poštovanje za ovu konferenciju i njene učesnike, želim da vas na korektan način o tome informišem i napomenem da se promjene Ustava, kojim je danas Bosna i Hercegovina definisana kao vojno neutralna zemlja, vrše konsenzusom entiteta i konstitutivnih naroda u Bosni i Hercegovini.
Takođe, želim naglasiti da Republike Srpska podržava program partnerstva za mir i saradnju sa NATO organizacijom po svim bitnim pitanjima izazova bezbjednosti u budućnosti, ali da je na snazi odluka Narodne skupštine Republike Srpske o vojnoj neutralnosti koju vam u prilogu dostavljam.
S poštovanjem,
dr Nenad Stevandić
Poslanik u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine
Šef Srpskog kluba

Polazeći od statusa Republike Srpske potvrđene Opštim okvirnim sporazumom za mir u Bosni i Hercegovini (Dejtonski sporazum) kao potpisnice svih njegovih aneksa,


Imajući u vidu da je u Bosni i Hercegovini vođen jedan od tragičnih sukoba u regionu što je rezultiralo i posebnim Aneksom 1 B Dejtonskog sporazuma pod nazivom Sporazum o regionalnoj stabilizaciji, 

Nastavljajući poziciju strane učesnice u zaključenju Dogovorenih osnovnih principa (Ženevski principi) od 8. septembra 1995. godine i Nastavka dogovorenih osnovnih principa (Njujorški principi) od 26. septembra 1995. godine kao temelja Dejtonskog sporazuma,

Potvrđujući opredjeljenje za dosljedno poštovanje obaveze provođenja Dejtonskog sporazuma u skladu sa Sporazumom od 29. avgusta 1995. godine kojim je Republika Srpska ovlastila Saveznu Republiku Jugoslaviju čija prava i obaveze sada ima Republika Srbija,  da u ime Republike Srpske potpiše mirovni sporazum,

Prihvatajući tumačenje Evropske komisije za demokratiju putem prava  (Venecijanske komisije) dato pod brojem 337/2005 od 10/11. juna 2005. godine, po kome se Bečka konvencija o pravu međunarodnih ugovora odnosi i na entitete u Bosni i Hercegovini i anekse Dejtonskog sporazuma,

Imajući u vidu  Sporazum o uspostavljanju specijalnih paralelnih odnosa između Republike Srpske i Republike Srbije od 26.septembra 2006. godine koji je zaključen u skladu sa članom 3. tačka 2 a Ustava Bosne i Hercegovine,

Potvrđujući stav Narodne skupštine Republike Srpske o demilitarizaciji Bosne i Hercegovine kao strateškom rješenju za poslijeratnu situaciju,

Narodna skupština Republike Srpske, na osnovu člana 68. i 70. Ustava Republike Srpske, čl. 182. i 184. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srpske („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 31/11 i 34/17), Narodna skupština Republike Srpske na Dvadeset drugoj sjednici održanoj 18. oktobra 2017. godine,   donijela je sljedeću


REZOLUCIJU
O ZAŠTITI USTAVNOG PORETKA I PROGLAŠENjU VOJNE NEUTRALNOSTI REPUBLIKE SRPSKE

1.       

Republika Srpska je trajno opredjeljena za poštovanje ustavnog  poretka  Bosne i Hercegovine nastale međunarodnim ugovorom uz garancije velikih sila i potpise Srbije i Hrvatske. Dejtonski sporazum je dio  međunarodnog prava i njegovi aneksi kao provedbeni sporazumi mogu se mijenjati samo uz sporazume strana – Republike Srpske i Federacije BiH.



2.

Po Ustavu Republika Srpska je jedinstven i nedjeljiv ustavnopravni entitet u sastavu Bosne i Hercegovine, samostalno obavlja svoje ustavotvorne, zakonodavne, izvršne i sudske funkcije koje nisu izričito Aneksom 4. – Ustavom  BiH, dodijeljene institucijama Bosne i Hercegovine.

3.

Teritorija Republike Srpske je jedinstvena, nedjeljiva i neotuđiva u skladu sa članom 3. Dejtonskog sporazuma i Aneksom 2. Dejtonskog sporazuma pod nazivom Sporazumom o graničnoj liniji između entiteta i odnosnim pitanjima. Teritorija Republike Srpske u procentu 49% i 51% teritorije Federacije su neotuđivo pravo u okviru međunarodno priznatih granica Bosne i Hercegovine. To potvrđuje i Arbitražna odluka kojom je uspostavljen Brčko-distrikt  Bosne i Hercegovine kao suvlasništvo (kondominijum) oba entiteta, bez uspostavljanja  teritorije Bosne i Hercegovine.

4.

Teritorija Republike Srpske ne može biti otuđena na bilo koji način mimo Ustava i zakona,  niti joj se može utvrditi i upisati drugo svojstvo. Svaki pokušaj uskraćivanja svih suverenih prava nad teritorijom Republike Srpske smatraće se kršenjem ustavnog poretka i međunarodnog prava i neće proizvoditi pravno dejstvo.  

5.

Republika Srpska je opredjeljena da svaki budući status koordiniše sa Republikom Srbijom kao potpisnicom Dejtonskog sporazuma. U skladu s tim Narodna skupština Republike Srpske donosi odluku o proglašavanju vojne neutralnosti Republike Srpske u odnosu na postojeće vojne saveze do eventualnog raspisivanja referenduma u Republici Srpskoj  na kome bi se donijela konačna odluka o tom pitanju.

6.

Narodna skupština utvrđuje obavezu svih organa i institucija Republike Srpske na provođenje ove Rezolucije, primjenjujući ustavne nadležnosti Republike. Svako suprotno postupanje biće sankcionisano u skladu sa zakonom.

7.

Narodna skupština obavezuje na poštovanje ove Rezolucije i sve predstavnike iz Republike Srpske u zajedničkim institucijama Bosne i Hercegovine, jer su birani u Republici Srpskoj koja je po ustavu i zakonu izborna jedinica. Obaveza se odnosi i na predstavnike iz Republike Srpske u međunarodnim organizacijama i forumima.



8.

Narodna skupština obavezuje Vladu i sve druge organe i institucije da obavještavaju Narodnu skupštinu o aktivnostima koje preduzimaju na sprečavanju pokušaja kršenja Dejtonskog sporazuma i Ustava Republike.

9.

Prethodno doneseni akti Narodne skupštine Republike Srpske koji se odnose na punopravno članstvo u vojnim savezima, prestaju da važe.




Broj: 02/1-021-1094/17                                                                             PREDSJEDNIK
Datum: 18. oktobar 2017. godine                                                   NARODNE SKUPŠTINE

                                                                                                              Nedeljko Čubrilović

Nakon 24 časa je moguće dijeliti materijal sa ovog bloga uz obavezno navođenje izvora.

Популарне објаве

Акција „Попљујте Додика док се чека Бајденов нови свјетски тоталитаризам”

„ЦРВЕНИ КОМБИ” У БАЊАЛУЦИ

Европске вриједности-Да ли након демократског и технолошког развоја долази доба декаденције?